söndag 8 maj 2011

Dag 4 Auschwitz - ett helvete på jorden

Resans huvudmål var slutligen här - koncentrationslägret i Auschwitz. Vi steg upp i god tid och började förbereda oss både mentalt och fysiskt för den kommande dagen. Trots den lilla besvikelsen över hostellet var alla förväntansfulla över utflykten. Med oss hade vi en svenskspråkig guide från Polen.

Efter en timmes bussresa kom vi fram till koncentrationslägret Auschwitz I, där fick vi en sändare med hörlurar så att vi kunde höra guiden ordentligt. I två timmar vandrade vi omkring i Auschwitz I. Platsen var gripande och nära intill obehaglig. När vi var färdiga där, fick vi en god mat på en trevlig restaurang. Efter att vi ätit färdigt bar det av till Birkenau. Där gick vi omkring på området som fångarna en gång bott i. Många av oss tyckte det var svårt att förstå att allting där verkligen har hänt och det var svårt att leva sig in i situationen.

Hela rundvandringen avslutades med en fin ceremoni. Under ceremonin lade vi rosor på minnesplatsen. Två elever från Jakobstads och Karleby gymnasium läste en dikt och musikgruppen från Kronoby gymnasium sjöng. Det var under ceremonin som de flesta bröt ihop. Platsen gjorde verkligen intryck och det var en upplevelse värd att minnas. När vi kom tillbaka till hostellet hade vi möjlighet att prata av oss innan vi åkte iväg på våra sista äventyr i den vackra staden Kraków.