söndag 8 maj 2011

Dag 3


Dagen började med en nio timmars bussfärd från Prag till Krakow. Då vi äntligen kommit fram käner vi oss alla hungriga och jag, Matilda, Julia, Elin, Sami, Anders och Jonathan bestämde oss för att äta lite lyxigare. Vi hittade en restaurang som hade bra priser men ändå var lyxig och vi fick ett bord där vi alla kunde sitta.

Servitören skrev noga upp vad vi ville ha men glömde bort mig så vi fick ropa tillbaka honom. Vi blir lite förvånade när vattnet och dryckerna inte kom till bordet direkt, men efter en stund kommer servitören tillbaka och meddelar Julia att laxsalladen hon beställde inte finns på menyn, så hon väljer snabbt ut en ny. Han kommer till bordet med pinnar av bröd och fäller mina pinnar på mig, men jag var beredd på det så jag fick tag i dom innnan dom rörde bordet.

Efter en lång väntan får tre av oss mat och just då vi ska börja kommer en annan servitör och säger att maten kommit till fel bord. Vi sitter tysta och stirrar på varandra, chockade över vad som hade hänt. Det slutar inte här. Anders fick beställa det han skulle dricka tre gånger. Sami och Jonathan fick lasagne istället för spaghetti.

Mitt tålamod tog slut redan i mitten av dessa händelser och jag frågar dom om jag kan få prata med deras chef. Man såg nervositeten i hans ögon men efter en stund kommer en man ut ur köket. Jag berättar för honom vad som har hänt och han tackade för att jag betättade. Jag pekade ut servitören åt honom och han verkade inte förvånad. Han frågade om det fanns något han kunde göra och jag bad om rabatt.

Nöjda gick vi hem med en rolig upplevelse som vi hopperligen aldrig måste genomlida igen.

Anna Rosenberg, Jakobstads gymnasium

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra att ni inte tog emot sån behandling!!
h
Lilian N